Vilka skäl är relevanta för att hemundervisa?

ROHUS har fått en fråga om vi stödjer vissa skäl för hemundervisning framför andra. Svaret är nej. ROHUS stödjer människorättskonventionernas position att det är föräldrarna som ska välja undervisning för barnen utefter sina övertygelser, inte statens utefter statens övertygelser.

FN:s deklaration för mänskliga rättigheter och Europakonventionen betonar båda att undervisning är föräldrarnas ansvar. Europakonventionen förtydligar med att föräldrarnas filosofiska och religiösa övertygelse ska respekteras i barnens undervisning. Den nya skollagen hävdar att skolan ska vara ”allsidig och saklig” och att det därför inte behövs några andra valmöjligheter såsom hemundervisning. Men en ”allsidig och saklig skola” är en filosofisk orimlighet. Istället är det en filosofisk övertygelse, den svenska statens filosofiska övertygelse.
ROHUS är politiskt och religiöst obundet. Vi ger det stöd vi kan till alla föräldrar som vill hemundervisa, oavsett vilka filosofiska eller religiösa motiv de har enligt Europakonventionen och den dom i Europadomstolen som fastslog att ”…det ska vara en övertygelse som väcker respekt i ett demokratiskt samhälle”. Det finns hemundervisare med såväl religiösa som filosofiska och utbildningsfilosofiska skäl. Sverige har ett betydande människorättsligt problem när svensk skollag bara tillåter statens filosofiska grundsyn i svensk skola.
Advertisements

One thought on “Vilka skäl är relevanta för att hemundervisa?

  1. Hej,

    Ett skäl för att hemundervisa sina barn, är helt enkelt att undervisningen ska vara anpassat så mycket som det bara går till barnet, att hemundervisning hjälper på bästa sätt barnet att utveckla sina färdigheter och man kan upptäcka tidigare eventuella svårigheter och aktivera pedagogiska insatser för att lösa ev. problem. Svenska skolan skulle ta hand om detta, men det är tydligt att det är inte så. I den svenska skolan har barnen förvandlats till ”kunder” och en kund har alltid rätt, också om det som kunden vill ha är faktiskt mot sin egen bästa. Jag är från Italien och jag har jobbat på den allmänna skolan både i Italien och här i Sverige. Jag tycker att den italienska skolan har förlorat kapacitet att ta hand av dem som ligger efter men den svenska skolan har tappat helt och hållet sinnet för att förstå vad ett barn behöver och hur man hjälper dem som redan är bra och utmanar dem att bli bättre. Kan hemundervisning vara en lösning? Jag ”hemundervisar” mitt barn i den meningen att mitt barn går i förskoleklass på morgonen och studerar hemma på kvällarna. Han är 6 år, kan läsa och skriva flitigt, både på svenska och på italienska, han skriver till och med också i kursiv, och inte bara enstaka ord, men kan skriva meningar av 3/4 rader. Han kan räkna och använda plus och minus, kan den svenska mytologi och den grekiska, känna igen länderna i en karta och känner till namnet på de flesta ben i kroppen. Jag fick undervisa honom för att han ville läsa Kalle Anka själv och skriva sina egna Kalle Anka historier. Men jag tycker synd om honom som måste köra dubbel pass och ha jättetråkigt i skolan…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s